Ma ünnepeljük Mária Szeplőtelen Szívét, a teljes ártatlanság, valamint a megtestesült Ige és a megváltott ember iránti anyai szeretet jelképét.
A Szentírásban vannak utalások Mária belső életére, szívére . Az egyházatyák még nem beszélnek tiszteletéről, a kifejezés Eadmerrel (†1124 k.) jelent meg a teológiában. A misztikusok számára Mária Szeplőtelen Szíve a Jézus iránti szeretet példaképe (Szent Mechtild, Helftai Szent Gertrúd, Svéd Szent Brigitta, Szalézi Szent Ferenc).
Mária Szeplőtelen Szíve ünnepét Eudes Szent János kérte kongregációja számára 1646-ban. 1672-ben már sok francia egyházmegye átvette az ünnepet (annak ellenére, hogy 1669-ben a Rítuskongregáció betiltotta).
VII. Pius pápa egy szerzetesközösségnek a Pünkösd utáni 3. vasárnapra, Szent X. Pius 1907-ben a kapucinusoknak és az ágostonos remetéknek a Nagyboldogasszony oktáváját követő vasárnapra engedélyezte.
XII. Pius pápa 1942-ben fölajánlotta az emberiséget Mária Szeplőtelen Szívének, 1944-ben általánossá tette az ünnepet, mely 1969-ben a Jézus Szent Szíve ünnepe utáni szombatra került át.
A 19. században szerzetesi és vallási közösségek Mária Szeplőtelen Szívéről nevezték el magukat. A fatimai jelenésekben a Szűzanya kifejezetten kérte Szeplőtelen Szívének tiszteletét és a világ fölajánlását a Szeplőtelen Szívnek.
II. János Pál pápa 1981. június 7-én a konstantinápolyi zsinat 1600. és az efezusi zsinat 1550. évfordulója alkalmából akarta megtenni e fölajánlást. Az ellene 1981. május 13-án elkövetett merénylet után a S. Maria Maggiore-bazilikában hangfelvételről hangzott el a fölajánlás, melyet 1982. május13-án Fatimában, 1984. március 25-én Rómában, és 2000. október 8-án a világegyház összes püspökeivel együtt Rómában megismételt.
Forrás: www.ktp.hu
Kép: